Wyniki: najgorzej oceniane w Sieci banki – badanie Emotrack.pl

mBank, Millennium i PKO BP to banki najgorzej oceniane przez internautów – wynika z badania Emotrack.pl zrealizowanego przez agencję marketingową Think Kong (On Board San Markos Group) i firmę Zetema – ponad 40% wszystkich dotyczących ich komentarzy on-line ma charakter negatywny. Najlepszy okazał się Multibank – w jego przypadku zdecydowaną większość (74%) stanowią pozytywne opinie.

Najgorętszych banków polskiego Internetu – tych, o których w Sieci dyskutuje się najwięcej – dotyczą dziesiątki tysięcy komentarzy. Tylko o PKO BP jest ich ponad 20 tysięcy. Odsetek wypowiedzi negatywnych na temat banków jest jednak różny. Najgorszą reputację w Sieci mają mBank, Millenium i PKO BP. W ich przypadku, na każde 10 komentarzy czy wypowiedzi na internetowych forach, aż 4 ma charakter negatywny. Niemal równie słabo wypada w oczach internautów Citibank, o którym w Sieci pisze się jednak dużo rzadziej. W zdecydowanej czołówce banków o względnie najlepszej reputacji są Multibank (26% wypowiedzi negatywnych) i Inteligo (33%).

„Niestety większość instytucji bankowych nie prowadzi działań wzmacniających reputację w Sieci” – komentuje Norbert Kilen z agencji marketingowej Think Kong (www.thinkkong.pl) – „Tymczasem miesięczna liczba wyszukiwań w Sieci informacji o każdym banku sięga kilkuset tysięcy. Nawet jeśli tylko część znajdowanych opinii to głosy krytyczne, to i tak tysiące negatywnych sygnałów odbieranych przez potencjalnych klientów.”
Badanie wskazało też, o których bankach internauci rozmawiają najczęściej. Okazało się, że ponad 1/3 wszystkich głosów w Sieci przypada na dwa banki: mBank i PKO BP. Zaraz za nimi plasują się BZ WBK i ING. Najrzadziej wzmiankowane (poniżej 5000 komentarzy zakwalifikowanych do badania) są banki Nordea, GetinBank, CityBank.
„Kilkanaście największych marek bankowych wydaje łącznie prawie 500 milionów na reklamę rocznie” – mówi Norbert Kilen z agencji marketingowej Think Kong – „Jednocześnie widać, że duża część nie ma czytelnej strategii w odniesieniu do wątpliwości , komentarzy czy zapytań pojawiających się w Internecie.”
Szczegółowej analizie poddano również komentarze dotyczące bankowych produktów. Wyniki wskazały m.in., że w dyskusjach o kredytach stosunkowo najlepiej wypadają Getin Bank i Pekao SA. Z kolei w rozmowach na forach o kontach, stosunkowo najwięcej pozytywnych opinii dotyczy ING.
„Pracując nad projektem posłużyliśmy się oprogramowaniem automatyzującym ocenę emocji zawartych w komentarzach” – tłumaczy Marek Troszyński z firmy Zetema – „Zebranie komentarzy z ponad 7000 serwisów było tylko pierwszym etapem pracy, po którym następowała analiza składniowa i semantyczna. Ręczna analiza tysięcy wypowiedzi byłaby prawie niewykonalna.”
Wyniki dotyczące marek banków rozpoczynają serię projektów badawczych Emotrack.pl realizowanych przez agencję Think Kong i firmę Zetema. Całe przedsięwzięcie objęły patronatem liczne instytucje: m.in. Stowarzyszenie Agencji Reklamowych SAR oraz związek pracodawców branży internetowej IAB. Patronami Emotrack.pl są też media branżowe: Brief i Mediarun.pl.
Badanie zostało zrealizowane w kwietniu b.r. Na jego potrzeby zebrano z Internetu i przeanalizowano ponad 100 000 fragmentów wypowiedzi dotyczących wybranych marek z okresu ostatnich 2 lat na temat największych marek bankowych w Polsce. Wyniki opracowano na podstawie automatycznej analizy językowej wpisów z uwzględnieniem specyfiki języka polskiego, kontekstu znaczeniowego i wagi emocjonalnej stosowanych przez internautów wyrażeń.
Think Kong (www.thinkkong.pl) to agencja interaktywna, której obszarem specjalizacji są działania marketingowe on-line, w szczególności kampanie oparte na wykorzystaniu serwisów społecznościowych, strategiczne wsparcie komunikacji marek w Internecie i zarządzanie reputacją marek on-line. Firma działa w ramach grupy skupiającej m.in. On Board Public Relations i agencję reklamową San Markos. Wśród klientów Think Kong jest wiele znanych firm i organizacji: m.in. Adobe, TVP, RWE, Siemens, SOS Wioski Dziecięce, NSZZ „Solidarność”. Agencja jest też zdobywcą wielu międzynarodowych wyróżnień – m.in. nagrody Sabre Awards 2010, Magellan 2010. Znalazła się też wśród finalistów międzynarodowego konkursu dla agencji marketingowych „Newcomer of the Year 2010”.
Zetema sp. z o.o. (www.zetema.pl) jest polską spółką technologiczną, która opracowała unikalny produkt – emometr, pozwalający na całkowicie automatyczne analizowanie nastawienia emocjonalnego internautów w stosunku do firm, produktów, osób i usług. Bazuje on na wynikach wieloletnich badań nad wyrażaniem opinii i emocji w języku polskim. Dzięki tej technologii Zetema dostarcza swym klientom raporty badawcze zawierające m. in.: liczbę pozytywnych i negatywnych opinii wobec danej marki, analizy uwzględniające zdefiniowane wcześniej wymiary wizerunku, automatyczne wygenerowaną z zebranych opinii listę atrybutów ocenianych przedmiotów z przypisanymi do nich ocenami.

Z: http://www.pressoffice.pl/finanse,t631628991?more=696348187

Authors

Related posts

Top