Wiadomości Branżowe

30 lat po tym jak do Polski dotarł pierwszy e-mail, elektroniczna i mobilna bankowość to nasza codzienność

20 listopada 1990 roku został wysłany pierwszy e-mail do Polski, wiadomość nadano ze szwajcarskiej Genewy, a odebrano w Krakowie. Dziś z elektronicznych kanałów w Santander Bank Polska korzysta ponad 1 milion klientów dziennie – trudno nawet wyobrazić sobie bankowanie bez internetu. 

Dokładnie 30 lat temu, czyli 20 listopada 1990 roku, został wysłany pierwszy w historii Polski e-mail. Wiadomość do Instytutu Fizyki Jądrowej w Krakowie wysłali dwaj naukowcy z Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych (CERN) w Genewie. Nadawcami byli dr Grzegorz Polok i mgr Paweł Jałocha, a odbiorcą inż. Andrzej Sobala. Wysłanie historycznej wiadomości poprzedziło nadanie numeru IP dla Instytutu przez Departament Obrony USA. E-mail, który przyszedł ze Szwajcarii był pierwszą prawdziwą wiadomością elektroniczną odebraną w Polsce. Co więcej był to pierwszy e-mail w całej Europie Wschodniej, ponieważ nasz kraj był pierwszym w bloku wschodnim, który uzyskał połączenie z siecią internetową.

Po 30 latach od tego wydarzenia internet jest nam niezbędny na co dzień – w pracy, podczas zakupów, gdy szukamy informacji czy rozrywki. Stał się też nieodłączną częścią nowoczesnej bankowości – jak podaje Związek Banków Polskich[1] z bankowości internetowej korzysta ponad 19 mln klientów banków, a niemal 13 mln co najmniej raz w miesiącu loguje się do bankowości mobilnej.

We wrześniu br. z usług bankowości elektronicznej w Santander Bank Polska korzystało dziennie od 570 tys. do 1,1 mln klientów[2]. Zdecydowanie chętniej wybierali oni kanał mobilny niż internetowy – z tego drugiego korzystało codziennie od 160 tys. do 480 tys. osób, podczas gdy mobilnie od 430 tys. do nawet 720 tys. klientów dziennie.

Wolimy bankować internetowo w dni robocze niż w weekendy

Z kanałów elektronicznych w Santander Bank Polska można korzystać 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Od poniedziałku do piątku nasi klienci najczęściej zaczynają bankować już od godziny 6.00 rano, a najwięcej logowań następuje w okolicach południa – między godziną 12.00 a 13.00. Potem, w godzinach wieczornych równie chętnie korzystają oni z kanału internetowego i mobilnego, czasem do północy, a nawet dłużej – mówi Tomasz Batko, data scientist w Santander Bank Polska.

Co ciekawe, analiza danych Santander Bank Polska potwierdza, że w weekendy śpimy dłużej.

W niedzielę nasi klienci zaczynają korzystać z kanałów elektronicznych w okolicach godziny 8.00 rano. Natomiast zdecydowanie najwięcej aktywności w Santander mobile i Santander internet obserwujemy między godziną 19.00 a 22.00 – wyjaśnia Tomasz Batko, data scientist w Santander Bank Polska.

Android czy iOS?

Klienci Santander Bank Polska korzystający z aplikacji najchętniej przy użyciu smartfona z systemem Android. Z tej platformy na co dzień korzysta 77% z nich. Natomiast, we wrześniu br., 23% klientów banku wykorzystywało produkty firmy Apple do korzystania z Santander mobile.

 

[1] https://www.zbp.pl/getmedia/3a94c50d-83fc-451f-b6ea-d2e6d4617d15/Raport-Netbank_Q2-2020

[2] Dane własne Santander Bank Polska za okres 1-30.09.2020


dostarczył infoWire.pl

Similar Posts