Biznes Firma

Czy polskie firmy za kilka lat odpowiedzą na oczekiwania konsumenta?

Data publikacji: 2017-10-25
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Czy polskie firmy za kilka lat odpowiedzą na oczekiwania konsumenta?
Kategoria: BIZNES, Firma

Z każdym rokiem coraz więcej osób deklaruje, że są gotowe zapłacić wyższą cenę za produkt pozyskany ze zrównoważonego źródła. Jakie firmy będą w stanie odpowiedzieć na rosnące oczekiwania konsumentów w tym zakresie?

Czy polskie firmy za kilka lat odpowiedzą na oczekiwania konsumenta? BIZNES, Firma - Z każdym rokiem coraz więcej osób deklaruje, że są gotowe zapłacić wyższą cenę za produkt pozyskany ze zrównoważonego źródła. Jakie firmy będą w stanie odpowiedzieć na rosnące oczekiwania konsumentów w tym zakresie?

Do 2030 roku dla 80 proc. pracowników na świecie istotnym aspektem oceny rzeczywistej wartości firmy i decyzji o jej poleceniu będzie zaangażowana przedsiębiorstwa w aktualne problemy społeczne i środowiskowe. Pokolenie „millenialsów” już teraz charakteryzuje się dociekaniem na temat działań CSR-owych pracodawców. Z każdym rokiem coraz więcej osób deklaruje, że są gotowe zapłacić wyższą cenę za produkt pozyskany ze zrównoważonego źródła. Jakie firmy będą w stanie odpowiedzieć na rosnące oczekiwania konsumentów w tym zakresie?

Gospodarka odpadami to problem nie tylko aktywistów i konsumentów ulegających modzie na ekologiczny styl życia. Skutki nieefektywnej polityki firm w tym zakresie przekładają się na finanse klienta, który zaczyna zdawać sobie z tego sprawę. Na terenie Unii Europejskiej rocznie wyrzucanych jest ok. 600 mln ton surowców, które mogłyby zostać ponownie wykorzystane. Projekty unijne przewidują do 2030 r. osiągnięcie odzysku surowców na poziomie średnio 65 proc. (z obecnego poziomu ok. 40 proc.). Związane z nimi wymagania są przenoszone na państwa członkowskie. Zmiana podejścia do surowców to zatem obowiązek chcących zachować konkurencyjność firm.

Dla innowacyjnych i elastycznych firm nie ma niekorzystnej sytuacji biznesowej. Sposobów do zwiększania rentowności biznesu, łącząc go jednocześnie ze zrównoważonym rozwojem, jest wiele. Przedsiębiorcy muszą się nauczyć je zauważać i wykorzystywać.  Przykładowo, do zbudowania telefonu komórkowego wykorzystywane są wielkie ilości tzw. metali ziem rzadkich. Obecnie odzyskuje się materiały jedynie z kilku procent zużytych telefonów komórkowych. Podniesienie tego poziomu do 95 proc. przyniosłoby oszczędności w kosztach materiałów w wysokości ponad 1 mld euro rocznie. Niedawno badacze z instytut nauki wodnej Eawag odkryli, że przez systemy kanalizacyjne w Szwajcarii przepływa wiele drobinek złota, które trafiają tam prawdopodobnie z krajowego przemysłu zegarmistrzowskiego i rafinerii złota. Ilość drobinek szacuje się na 95 funtów złota rocznie, a naukowcy przyznają, że jego wydobycie byłoby opłacalne. Z kolei raport brytyjskiej agencji WRAP wskazuje, że wdrożenie gospodarki o obiegu zamkniętym do 2030 r. może stworzyć nawet 3 miliony miejsc pracy.

Biznes nie przyniesie korzyści, jeśli firma straci zaufanie konsumentów, na które obecnie bardzo duży wpływ ma odpowiedzialność społeczna. – Jednorazowe akcje CSR-owe przestają odzwierciedlać zaangażowanie firmy w problemy społeczne. Konsumenci pytają natomiast o łańcuchy dostaw, źródła pozyskiwania surowców, kontrahentów i partnerów. Przedsiębiorca musi wziąć odpowiedzialność za cały proces składający się na jego działalność – mówi Mateusz Zmyślony, dyrektor kreatywny Open Eyes Economy Summit, międzynarodowego szczytu poświęconego Ekonomii Wartości.

Z przeprowadzonej w Niemczech ankiety wynika, że podczas zakupu kawy konsumenci kierują się kryterium, czy została ona pozyskana ze zrównoważonych źródeł. Firmy nie mogą ignorować wymagań swoich klientów i muszą sprostać oczekiwaniom coraz bardziej świadomych odbiorców. Na przykład Philips planuje stworzenie odkurzaczy, których obudowy będą w 100 proc. wymienialne i naprawialne, a plastik użyty do ich stworzenia ma pochodzić wyłącznie z recyclingu. W Szwecji z kolei większość na półkach sklepów odzieżowych stanowią kolekcje ubrań typu fair wear. Jaka jest perspektywa polskich przedsiębiorców wobec coraz większej popularności takiego podejścia wśród konsumentów?

– Polscy konsumenci są coraz bardziej świadomi i przedsiębiorcy wiedzą, że muszą wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom. Tegoroczny raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” autorstwa Forum Odpowiedzialnego Biznesu dowodzi, że tak się dzieje. Społeczna odpowiedzialność biznesu zajmuje coraz wyższe miejsce w strategii i hierarchii wartości wielu firm. A z dobrym zapleczem edukacyjnym, potężną siłą drzemiącą w polskim IT, potencjał do rozwijania nowych, bardziej wydajnych i przyjaznych środowisku rozwiązań mamy bardzo duży – komentuje Mateusz Zmyślony. 

źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Czy polskie firmy za kilka lat odpowiedzą na oczekiwania konsumenta? BIZNES, Firma - Z każdym rokiem coraz więcej osób deklaruje, że są gotowe zapłacić wyższą cenę za produkt pozyskany ze zrównoważonego źródła. Jakie firmy będą w stanie odpowiedzieć na rosnące oczekiwania konsumentów w tym zakresie?
Hashtagi: #BIZNES #Firma

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy


Tagi: #BIZNES   #Firma